adressul. Jana Pawła II 31, 64-932 Stara Łubianka   ikona telefonu +48 67 216 03 18  ikona maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przyczepy burtowe czy skorupowe – które wybrać?

Podstawową maszyną rolniczą jest oczywiście ciągnik, stanowiący główną siłę napędową. Jednak to nie wystarczy, aby sprawnie wykonać niezbędne prace w gospodarstwie rolnym. Niezbędne są inne elementy wyposażenia dodatkowego, wśród których istotną rolę odgrywa przyczepa. 

Jej najważniejszą rolą jest przewożenie różnorodnych ładunków, w tym m.in. nasion, plonów, trawy, słomy itp. Rodzajów przyczep jest kilka. W gospodarstwach rolnych najczęściej wykorzystywane są modele burtowe lub skorupowe. W tym artykule zastanowimy się, który rodzaj przyczepy sprawdzi się najlepiej.

Uniwersalna przyczepa burtowa

Przyczepy burtowe (nazywane też skrzyniowymi) wyróżniają się mocną ramą nośną o profilu zamkniętym. Jej konstrukcja oparta jest na ramie ze skręcanych ceowników stalowych. Ich charakterystyczną cechą są otwierane burty - dwie boczne i jedna tylna. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia załadunek, który jest możliwy z trzech stron. Istnieje też możliwość całkowitego zdemontowania burty.

Przyczepy burtowe to jedno z najbardziej uniwersalnych, a jednocześnie ekonomicznych rozwiązań. Wykorzystywane są do różnorodnych zastosowań. Można w nich przewozić praktycznie różne rodzaje ładunków, z jakimi najczęściej mamy do czynienia w gospodarstwach rolnych.

Tego rodzaju przyczepy są powszechnie wykorzystywane i zapewniają łatwość załadunku, jednak mają też pewne wady. Ze względu na swoją ruchomą konstrukcję mogą być nieco bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Co więcej, są mniej szczelne niż przyczepy skorupowe, więc trzeba zastosować odpowiednie zabezpieczenia przed utratą drobnych materiałów sypkich.

Szczelna przyczepa skorupowa

Przyczepa skorupowa posiada tylko jeden element ruchomy w tylnej części. W porównaniu z przyczepą burtową zapewnia dużo lepszą szczelność. To z kolei sprawia, że doskonale nadaje się do transportu ziarna czy innych sypkich ładunków. Brak elementów ruchomych przekłada się też na mniejszą awaryjność skrzyni. Jednocześnie załadunek i rozładunek może być nieco trudniejszy niż w przypadku modeli burtowych.