Systemy tnąco-przeładunkowe. Czym są?
System tnąco-przeładunkowy znacząco zwiększa wydajność zbiorów pasz zielonych, porównując go do przyczepy samozbierającej. Jednostka może stale pracować na polu, bez konieczności odwożenia i wyładowywania ładunku na pryzmę. Oznacza to, że podczas pracy jest w 100% wydajna.
Jak pracuje system?
System tnąco-przeładunkowy zbudowany jest podbieracza, rotora tnącego, buforowej przestrzeni ładunkowej i taśmy przeładunkowej. Jak działa? Najpierw słoma (siano, trawa) są zbierane przez podbieracz, który następnie przenosi je do rotora tnącego. Zebrana „zielonka” trafia do skrzyni ładunkowej, a stamtąd przy pomocy przenośnika taśmowego – do innego środka transportu. Zbiory z pomocą systemu tnąco-przeładunkowego można wiec podzielić dwie fazy: pierwszą, obejmującą zbiór, cięcie i przeładowanie oraz drugą, obejmującą transport innym środkiem do silosu. Łatwo można porównać ten proces do zbiorów kukurydzy przez sieczkarnię, gdzie fazy są trzy: zbiór, przeładowanie z sieczkarni do pojazdu polowego i przeładowanie z pojazdu polowego na pojazd drogowy. Praca z systemem tnąco-przeładunkowym jest prostsza, a ograniczenie funkcji transportowych systemu znacząco poprawia jego wydajność. Co ważne, system tnąco-przeładunkowy zużywa mniej paliwa niż sieczkarnia, a dwufazowy łańcuch zbioru w sumie wymaga mniej energii, niż trójfazowy.
Buforowa przestrzeń ładunkowa
Buforowa przestrzeń ładunkowa ma kluczowe znaczenie w całym procesie. Dla systemu jest ona tymczasowym magazynem dla „zielonki”, pomiędzy zbiorem a przeładunkiem. Mechanizm tnący i przeładowczy mogą dzięki niej pracować niezależnie od siebie. W praktyce oznacza to między innymi, że system może pracować bez przerwy nawet wtedy, gdy zmieniają się pojazdy transportowe, a na wąskich obszarach nie ma potrzeby, by maszyna i transport odbierający poruszały się cały czas obok siebie. Przestrzeń ładunkowa pozwala też uniknąć wyładowania „zielonki” na ziemię, co wpływa na ograniczenie fermentacji, wzrostu grzybów czy rozkładu. Systemy tnąco-przeładunkowe BÜFFEL dodatkowo kontrolują poziom napełnienia zbiornika buforowego po to, by nie doszło do jego przepełnienia. W sytuacji, gdy zbiornik jest mocno wypełniony, elektronika w maszynie spowalnia szybkość ciągnika, a tym samym nie dopuszcza do przeładowania.